Le bain de Diane
Un si funeste desir
Publié par Gallimard
224 pages
Résumé
Shocking, brilliant, and eccentric, the French author, translator, and artist Pierre Klossowski (1905 2001) exerted a profound effect on French intellectual culture throughout the twentieth century. The older brother of the painter Balthus, secretary to the novelist Andre Gide, friend to Georges Bataille and Maurice Blanchot, and heralded as one of the most important voices in the French return to Nietzsche by Michel Foucault and Gilles Deleuze, Klossowski pursued his singular vision of mortal embodiment through a variety of scholarly manifestations. In Such a Deathly Desire (Un si funeste desir), Klossowski s original interpretation of Nietzsche s eternal return is developed around the enigmatic figure of the demon, then deepened with provocative readings of Gide s correspondence; Barbey d Aurevilly s novel A Married Priest; and the intertwining of language and death in the work of Bataille, Blanchot, and Brice Parain. The book concludes with the powerful essay Nietzsche, Polytheism, and Parody, in which Klossowski articulates the consequences of the eternal return and the meaning of Nietzsche s genealogy of the fabulation of the world. Intersecting with and confounding a range of disciplines including psychoanalysis, literary criticism, gender studies, and philosophy Klossowski s critical writings on language, literature, and the aesthetics of embodiment remain powerful and original contributions to contemporary concerns in the theoretical humanities."Ce recueil comprend des digressions sur des esprits aussi divers et apparemment opposés que le sont Barbey d'Aurevilly, Gide, Georges Bataille, Brice Parain et Maurice Blanchot : c'est à dessein que ce recueil d'essais débute par un commentaire sur Le Gai Savoir et se termine par une étude sur la «parodie» chez Nietzsche. Un thème fondamental parcourt ces digressions : l'aller et venir, les hauts et les bas de l'existence à travers le langage.«Se peut-il qu'il y ait chez ces malheureuses un si funeste désir de lumière ?» s'écrie Énée aux Enfers à la vue des âmes purifiées qui se pressent au bord du Léthé, pour y boire l'oubli de leur purification afin de remonter à la lumière terrestre dans un nouveau corps corruptible, vers de nouvelles souillures. On aperçoit combien ce mot de Virgile s'applique à ces esprits qui n'ont de cesse de se corrompre par de nouvelles œuvres, poursuivant une nouvelle signification, fût-ce celle du non-sens même.
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